Wim Pijbes

Wim Pijbes

Kunst & Cultuur

Wim Pijbes staat bekend als een man die invloed heeft gehad op het Rijksmuseum in Amsterdam. Hij was directeur van het museum en heeft een grote rol gespeeld in de renovatie en herinrichting. Dit heeft eraan bijdragen dat het een van de meest bezochte musea ter wereld is. In dit artikel duiken we in het vroegere leven en de carrière van deze culturele visionair.

Het kind en de kunst

Wim Pijbes werd op 5 juli 1961 in Veendam geboren. Hij groeide op in een huis waar kunst en cultuur een belangrijke rol speelden. Bij hen thuis waren kunstwerken en muziek altijd aanwezig. Hij keek als kind graag naar de schilderijen, die met geschilderde symbolen de muren van het huis versierden. Toen hij als kind met het gezin op vakantie ging, was het bezoeken van een museum een prioriteit. Ook in zijn academisch pad waren kunst en cultuur een onderdeel, de vakken die de basis vormden voor de toekomst van zijn carrière. De man studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dit was precies de specialisatie die zijn kijk op kunst verder versterkte.

Vroege carrière

Na zijn studie begon Wim Pijbes te werken in de kunstwereld. Zijn eerste grote baan was bij de Kunsthal in Rotterdam, waar hij uiteindelijk directeur werd. Deze baan gaf hem de kans om zijn ideeën over kunsttentoonstellingen en het bereiken van publiek uit te voeren. In de Kunsthal liet hij zien hoe veelzijdig museum exposities kunnen zijn. Hij bood van alles aan: van moderne kunst en design tot historische voorwerpen.

Bij de Kunsthal stond hij bekend om zijn nieuwe en verfrissende manier van tentoonstellen. Dit maakte het museum erg geliefd bij kunstliefhebbers en gewone bezoekers. Mede door zijn succes in Rotterdam kon hij op een later moment aan de slag bij het Rijksmuseum. Daar kreeg hij de grote taak om het museum te leiden tijdens een ingrijpende verbouwing.

Transformatie van het Rijksmuseum

Naast deze activiteiten, die ertoe hebben geleid dat hij als een zeer innovatieve directeur wordt beschouwd, werd het heropende Rijksmuseum in 2013 het grootste succes in jaren. De renovatie gaf nieuwe kansen om op de meer dan 8.000 tentoongestelde objecten letterlijk en figuurlijk een nieuw licht te werpen. Hij speelde een aanzienlijke rol om deze tentoonstellingsruimtes van technologische, moderne mogelijkheden te voorzien om de interactie tussen bezoekers en de kunst te verbeteren.

Het museum was niet langer verborgen maar zichtbaar aanwezig. Er werden veel outreach programma’s en projecten georganiseerd onder Pijbes als directeur, waaronder talloze digitale projecten. Eén daarvan was Rijksstudio,een online programma waar gebruikers kunstwerken uit de eigen collectie van het Rijksmuseum kunnen bezoeken, of waar zij zich kunnen laten inspireren.

Controverses en uitdagingen

Ondanks de successen kende zijn periode bij het Rijksmuseum ook controverses. Een van de meest besproken kwesties was de kritiek op de modernisering en commercialisering van het museum. Critici betogen dat deze veranderingen afbreuk deden aan de traditionele waarden en het academische karakter van het museum. Pijbes verdedigde deze vernieuwingen echter als noodzakelijk om een breder publiek te bereiken en het museum financieel gezond te houden.

In de tijd waarin de dreiging van kunstroof en vandalisme aanwezig was, waren er veel problemen met betrekking tot de beveiliging van het museum. Pijbes nam deze uitdagingen serieus en zorgde voor scherpe beveiligingsmaatregelen die hielpen met een veilige omgeving voor zowel de kunstwerken als de bezoekers.