Roy Palmen (1969) is een veelzijdig persoon. Hij zingt in het mannenkoor van zijn woonplaats Landgraaf, houdt van tuinieren en weet als hobbykok zijn mannetje te staan in de keuken. Maar hij is vooral bekend als ervaren directeur en bestuurder in de onderwijssector.
Zijn professionele carrière is gefundeerd op zijn ervaringen in het bedrijfsleven en de duale opleiding aan de Pedagogisch Technische Hogeschool. Deze opleiding was anders dan de gebruikelijke pedagogische opleidingen, vertelt Palmen: “Wat me vooral trok was de unieke combinatie van pedagogiek en technologie, waardoor ik de onderwijsprincipes kon leren voor de huidige én toekomstige behoeften van leerlingen en studenten in het onderwijs. De studie bood me ook inzicht in bredere technologische innovaties dan de beroepspraktijk waar ik toen werkzaam was.”
Na zijn opleiding ging Roy Palmen aan het werk bij de rechtsvoorganger van het VISTA-college, ROC Leeuwenborgh, als docent en later in verschillende leidinggevende functies. Hij vond veel voldoening en persoonlijke ontwikkeling in de mbo-onderwijssector. Maar wat hem het meest aantrok was de toegevoegde waarde die hij kon bieden. “Het werken in het mbo bood de kans om direct invloed uit te oefenen op de ontwikkeling en het toekomstperspectief van jonge mensen.”
Deel van oplossing
Hoewel de instituten kunnen verschillen, er is zeker een rode draad in zijn werk. “Ik wil een deel van de oplossing zijn. Het gevoel van een maatschappelijke bijdrage en de mogelijkheid om een blijvende impact te hebben op gemeenschappen zijn voor mij zeer motiverend.” Ook zijn in 2008 behaalde TIAS-Master of Management in Education heeft hem nog meer kennis, inzichten en vaardigheden gebracht. Om nog beter op kansen en bedreigingen in te kunnen spelen en continu te streven naar integer, effectief en verantwoord bestuur.
Sinds 2002 vervult Roy Palmen leidinggevende rollen, eerst als onderwijsmanager, later als directeur, bestuurder en interim-manager. Hij omschrijft zijn leiderschapsstijl als een combinatie van transformationeel en participatief leiderschap. “Ik vind het belangrijk dat zowel medewerkers als studenten kunnen floreren.”
Hij streeft naar een cultuur van open communicatie en transparantie, waarbij iedereen zich vrij voelt om ideeën en feedback te delen. Deze invalshoek heeft hem goede diensten bewezen bij de verschillende transities en veranderingen die hij bij verschillende onderwijsorganisaties heeft moeten implementeren. Immers, het invoeren van veranderingen vergt meer dan technische en operationele vaardigheden. “Visieontwikkeling en strategisch denken, luisteren en feedback geven, communicatie, je moet bij een transitie het momentum behouden en effectief omgaan met weerstand. Dat vergt ook empathie en emotionele intelligentie.”
Wapenfeiten
Door de jaren heen is Roy Palmen betrokken geweest bij verschillende projecten en organisaties. Als toezichthouder/bestuurder van het Samenwerkingsverband VO 31-01 droeg hij bij aan Passend Onderwijs, hij was lid van de landelijke Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs en heeft als zelfstandig onderwijsprofessional verschillende onderwijsinstellingen en maatschappelijke instellingen verder geholpen.
Een van zijn vele wapenfeiten is zijn werk voor de Onderwijsgemeenschap Venlo & Omstreken (OGVO). Voor deze instelling met ruim 6500 leerlingen ontwikkelde hij samen met de collega’s een nieuwe koers, borgde het bestuurlijk zicht op de onderwijskwaliteit, realiseerde een service unit en wist een gemeentelijke garantstelling van € 60 miljoen voor de verschillende toekomstige huisvestingsplannen te bewerkstelligen. Palmen: “Het eindresultaat was een nieuwe gemeenschappelijke koers met een heldere positionering van iedere campus en zicht op de meerjarige financiële opdracht van het voortgezet onderwijs in de keten.”
Strategisch adviseur
Tot en met het schooljaar ’23/’24 was hij, als zelfstandig onderwijsprofessional, directeur van het mbo bij Zone.College. Hier droeg hij bij aan het op orde brengen van de onderwijs- en examenresultaten, de bedrijfsvoering, en het opstellen van een kwaliteitsagenda 24-27 voor het mbo. Daarnaast heeft hij een toekomstbestendige sturing, structuur, bedrijfsvoering en werkwijze geïmplementeerd die past bij de filosofie van een emergente, teamgecentreerde arbeidsorganisatie.
Vanuit zijn bedrijf Palmen Advies & Executive Interim Management is hij werkzaam op interim basis. Hij richt zich voornamelijk op opdrachten die veranderingen, innovaties en verbeteringen binnen organisaties vereisen, zoals organisatie- en cultuurverandering, fusies en overnames, verbetering van organisatieprestaties, strategische planning en implementatie, crisismanagement, talentontwikkeling en educatieve vernieuwing. Dat kan in het onderwijs zijn, maar ook bij andere maatschappelijk betrokken organisaties in het semipublieke domein.
Momenteel is hij deels actief als strategisch adviseur voor de gemeente Vaals, waar hij zowel het strategisch- als managementteam begeleidt bij het realiseren van de visie door het creëren en uitvoeren van een uitvoeringsagenda. “De beleidsvorming is belangrijk, maar strategie en visie zijn misschien wel belangrijker. Realisatie hiervan is essentieel om impact te creëren.”