stehmann

Pieter-Bas Stehmann

Bedrijfsleven

Hoewel Pieter-Bas Stehmann nog lang niet aan zijn pensioen toe is, kan hij nu al terugblikken op een uitgebreide carrière in zowel de mode-industrie als de beddenbranche. Geïnspireerd door zijn vader, die actief was in de kledingindustrie, begon hij zijn loopbaan met de opleiding confectiekunde aan de HTS.

Na zijn opleiding startte Stehmann bij Dockers, onderdeel van Levi’s. Bij dit fashion brand, dat toen haar eerste stappen op de Europese markt zette, beheerde hij als Product Manager de collectieontwikkeling en distributieketen. Zijn bijdrage aan de merkuitbreiding en marketingstrategieën leidde tot aanzienlijke successen, waaronder een omzetgroei tot 85 miljoen binnen vijf jaar.

Vanwege zijn successen met Dockers vroeg de CEO van Levi’s Pieter-Bas Stehmann op het hoofdkantoor van Levi’s te komen werken. In de zes jaar dat hij hier werkte, introduceerde hij innovatieve producten zoals de wearable electronics in samenwerking met Philips en Massimo Osti.

Vervolgens richtte hij zich op de Europese markt bij Columbia Sportswear, waar hij een nieuwe collectie ontwikkelde die beter aansloot bij de Europese consument. Zijn internationale ervaring breidde zich uit met een leidinggevende rol bij Walt Disney, waar hij verantwoordelijk was voor kleding, schoenen en accessoires op wereldwijde schaal.

Zijn volgende stappen zette Stehmann bij Mexx, waar hij de totale herencollectie een nieuwe look en feel gaf. Hij richtte zich hierbij vooral op hoogwaardige details en een strategische vernieuwing van het merk. Bij Miss Etam bracht hij onder meer een jongere, trend-gerichtere lijn binnen die het merk nieuw leven inblies en succesvol uitbreidde.

Zijn overstap naar HOP LUN in Hong Kong betekende een nieuwe uitdaging in de lingerie-industrie, waar hij betrokken was bij de lancering van het merk Scandale met Halle Berry als ambassadeur. Dit leidde tot grote successen in zowel de Amerikaanse als Europese markten.

Stehmann: “Het was heel leerzaam te zien wat voor een impact zo’n vrouw heeft op mensen en daardoor dus op kleding. En dat laat weer zien wat een endorser, of influencer, kan doen met en voor een merk.”

Van lingerie naar matrassen

Kort daarna maakte Stehmann de overstap naar DBC, een dochterbedrijf van Beter Bed dat vooral bekend is van de M-Line matrassen. “Ik heb altijd tegen mezelf gezegd: als je in de kleding zit, zal je er altijd blijven hangen. Terwijl het ook wel interessant kan zijn om een keer een andere industrie te benaderen. Ik was onbekend met de beddenwereld, maar ik zag veel kansen en groeimogelijkheden. Ik vond dat de beddenwereld 100 jaar had stilgestaan. Er viel nog veel te winnen.”

Door zijn innovatieve vaardigheden in te zetten wist hij het merk internationaal te laten groeien. Hij introduceerde nieuwe producten zoals de temperatuurregulerende Cool Motion matras en ontwikkelde strategische partnerships met sportorganisaties zoals KNVB en Jumbo-Visma. Stehmann: “Olympische sporters slapen op M-Line matrassen. Net als de renners van Jumbo-Visma. Bij elke Tour, Giro of Vuelta brengen wij de matrassen naar de hotels, elke dag weer, zodat iedereen altijd gewoon het beste comfort heeft.”

Transparant en open

Waar hij ook werkte, Stehmann heeft laten zien dat hij als ervaren leider teams succesvol aanstuurt door transparantie, open communicatie en duidelijke doelen. “Ik sta altijd voor iedereen klaar en zal altijd voor iedereen vechten. Als er hogerop discussies zijn zal ik altijd zorgen dat ik voor mijn team opkom. Ik geloof erg in het teamverband en gezamenlijk een doel bereiken.”

Zijn vermogen om merken te bouwen en te versterken, gecombineerd met zijn creativiteit en innovatieve denkwijze, maakt hem een waardevolle kracht in elke sector waarin hij werkzaam is. Zijn internationale werkervaring heeft zijn inzicht in verschillende culturen en markten verdiept, wat hem in staat stelt om strategisch en effectief te opereren op mondiaal niveau. Terugblikkend beseft Stehmann dat hij veel te danken heeft aan de CEO van Levi’s, die hij als mentor zag. “Die kon goed met mensen omgaan en stond open voor ideeën. Hij was wel een groot voorbeeld en hij heeft me altijd heel goed geholpen.”

De belangrijkste les die Stehmann in al die jaren heeft geleerd? “Als je iets voor ogen hebt, ga er volledig voor. Laat je niet stoppen door niks of niemand. Geloof er ook echt in, wees niet bang voor de risico’s.”