Als ondernemer moet je niet wachten tot zich een kans voordoet. Je moet er juist actief naar op zoek gaan. Dat is de overtuiging van Michiel Kuijlaars, bestuursvoorzitter bij Van Caem Klerks Group. “Hoe actiever je bent, hoe meer kansen zich aandienen”, zegt hij hier zelf over.
Dat Michiel Kuijlaars barst van de energie bleek al vroeg in zijn loopbaan. Al tijdens zijn studie aan de Leiden Universiteit was dit duidelijk merkbaar. Vervolgens ging hij in 1996 aan het werk als effectenhandelaar. In eerste instantie leek hij hier perfect op zijn plek. Hij vond het jachtige van de markt heerlijk: kopen, verkopen, soms wel meerdere keren per dag.
Voor veel mensen is de effectenbeurs het toppunt van jachtigheid en dynamiek. Maar toen Kuijlaars in 1998 kennismaakte met de Van Caem Klerks Group (VCKG) bleek dat het nóg leuker kon. “Bij VCKG is het tastbaar.” Waar de handel op de aandelenbeurs vooral op het scherm gebeurt, zie je de goederen bij VCKG echt staan. “En het moet snel van A naar B vervoerd worden. Het is internationaal en het gaat allemaal razendsnel. Er is hier heel veel actie.”
Hij besloot bij Van Caem Klerks Group in dienst te treden. Hij werd hiermee deel van een familiebedrijf dat al enkele decennia actief was als importeur van tabak en alcoholische dranken. Al snel bleek hij talent te hebben en na twee jaar werd hem de kans geboden zich bij VCKG in te kopen. Kort daarna, in 2001, werd hij de grootste aandeelhouder van de handelsonderneming in luxe merkartikelen.
Snelle groei
Met Kuijlaars aan het roer groeide VCKG uit van een kleine tabakshandelaar met 20 man personeel naar een grote internationale handelsonderneming met meer dan 300 medewerkers, verdeeld over meerdere divisies. Het in Amsterdam gevestigde familiebedrijf verkoopt nu, naast de traditionele sterke drank, ook parfums, cosmetica, food, huidverzorgingsproducten en luxere wijnmerken. Sommige divisies richten zich vooral op de markt binnen de EU, terwijl anderen hun focus buiten de EU leggen.
Die groei is het directe gevolg van de enorme drive die Kuijlaars als ondernemer heeft. Altijd is hij aan het werk en wanneer hij een kans ruikt, speelt hij hier direct op in. Dat vergt wel wat van hem. “Het is een uitdaging om jaar in, jaar uit als bedrijf resultaat te laten zien. Laat staan te groeien.” De snelle groei biedt mogelijkheden voor ambitieuze handelaren van allerlei snit, die in een snelle, internationale markt, het beste tot hun recht komen. Gevraagd naar het type medewerker waarnaar hij op zoek is, zegt hij: “De ideale kandidaat is sociaal slim, kan snel schakelen en wil hard werken.”
Zijn enorme energie is voelbaar binnen de bedrijfscultuur, die omschreven wordt als ‘snel, informeel, hands-on, doelgericht en gepassioneerd’.
Voldoening
Michiel Kuijlaars snapt dat het harde werken een zwaar offer kan lijken. Maar, zo zegt hij: “Het geeft enorm veel voldoening.” En hard werken kan leuk zijn. Zo reizen zijn handelaren de hele wereld over voor topbeurzen. Soms voor beursbezoek, soms met een eigen stand. Hij stuurt mensen naar Dubai voor de Gulfood Dubai Beurs (food), zijn HPC-specialisten bezoeken de IAW in Keulen, en voor dranken en parfum stuurt hij specialisten naar de TFWA in Cannes.
Op elk van die beurzen is de boodschap hetzelfde: Van Caem Klerks Group is al vijftig jaar een familiebedrijf dat zich heeft bewezen als een trouwe partner voor klanten en leveranciers. Die reputatie heeft het bedrijf bereikt met hard werken én een geheim ingrediënt. In een onbewaakt ogenblik onthult hij dit geheim: “Wij proberen beter, sneller én sympathieker te zijn dan onze concurrenten.”