Lodewijk Hijmans van den Bergh

Lodewijk Hijmans van den Bergh

Bedrijfsleven

Lodewijk Hijmans van den Bergh is een Nederlandse bestuurder aan wie veel mensen een voorbeeld nemen. Dat is niet gek, aangezien hij ervaring heeft als topman en commissaris bij internationale organisaties als Ahold, Heineken en ING. We bekijken in dit artikel hoe hij zijn carrière gevormd heeft en geven aandacht aan enkele opmerkelijke prestaties.

Achtergrond

Na het afronden van de rechtenstudie aan Universiteit Utrecht heeft hij zijn interesse en passie voor het bedrijfsleven ontwikkeld. Hij startte zijn loopbaan in dienst bij een bekend advocatenkantoor. Tijdens deze periode onderscheidde hij zich van de rest door zijn goede analytische vaardigheden en het vermogen om lastige problemen in een oogwenk op te lossen. Deze fase was voor hem dan ook cruciaal; het legde een basis voor zijn business perspectief, begrip en gevoel voor hoe hij middelen in wilde zetten. Zijn verantwoordelijkheden varieerden van het geven van adviezen aan grote bedrijven tot het navigeren door ingewikkelde juridische zaken.

Tijd bij Ahold

Lodewijk Hijmans van den Bergh kwam bij Ahold aan boord in een tijd dat het bedrijf flink aan het uitbreiden was. Ahold, bekend van de merken Albert Heijn en Etos, had grote plannen om ook in andere landen winkels te openen. Hij speelde een rol in deze uitbreiding. Hij hielp bijvoorbeeld mee bij het maken van plannen en zorgde ervoor dat alles volgens de regels verliep; hij was verantwoordelijk voor de juridische zaken binnen Ahold. Ook dacht hij mee over hoe het bedrijf nog op andere manieren kon verbeteren om een betere marktpositie te krijgen. 

Rol bij Heineken

Na zijn succes bij Ahold maakte hij de overstap naar Heineken, een van de grootste biermerken ter wereld. Bij Heineken kreeg hij de taak om zich te richten op nieuwe markten. Dit betekende dat hij keek naar plaatsen waar Heineken nog geen bier verkocht, maar waar veel mogelijk was. Lodewijk Hijmans van den Bergh werkte samen met teams van over de hele wereld om dit voor elkaar te krijgen. Hij zorgde ervoor dat de plannen goed in elkaar zaten om de nieuwe markten succesvol te maken. Onder zijn leiding groeide Heineken in landen waar mensen nog niet veel van het bekende biermerk dronken. Zijn invloed bij Heineken liet zien dat hij niet alleen goed was in het uitbreiden van bedrijven, maar ook in het herpositioneren van een bekend merk naar nieuwe plekken.

Betrokkenheid bij ING

Vervolgens ging hij een nieuwe uitdaging aan bij ING, een van de grootste banken van Nederland. Bij ING kwam hij in de raad van bestuur. Daar was hij betrokken bij strategische keuzes die invloed hadden op hoe de bank zaken deed. Denk bijvoorbeeld aan hoe hun financiële middelen ingezet konden worden om te groeien. Hij werkte ook aan projecten die de bank veiliger maakten voor klanten. Zijn ervaringen bij Ahold en Heineken hielpen hem om bij ING dingen te zien die anderen misschien niet zagen. Hij zorgde ervoor dat de bank sterk bleef, ook als het economisch minder ging.