De Amerikaanse droom wordt wel eens beschreven als “van krantenjongen tot miljonair”. Maar je hoeft niet naar de VS om succesvol te klimmen op de zakelijke ladder. Hajir Hajji is daarvan hét voorbeeld. Ze begon ooit bij de Action waar ze de kassa draaide en de kassa mocht draaien. 20 Jaar later, nam de toen 37-jarige Hajji het roer bij het bedrijf over, ze werd benoemd tot directeur van Action. Daarbij is ze verantwoordelijk voor alle 2000+ vestigingen, verdeeld over 10 landen..
Van bijbaan naar carrière
Haar loopbaan bij de Action was eigenlijk bedoeld om tijdelijk te zijn. Het baantje als vakkenvuller nam ze aan tijdens een gap-year tussen twee studies. Kritisch was ze niet, blijkt uit een gesprek dat ze in 2017 voerde met NRC: “Ik dacht: het eerste bedrijf dat reageert, daar ga ik werken.”
Tot haar eigen verbazing vond ze het werk zo leuk en dynamisch dat ze besloot haar managementopleiding voortaan in de avonduren te volgen. Zo kreeg ze de gelegenheid haar functie binnen Action steeds verder uit te breiden.
Haar ontwikkeling ging snel, vertelt Hajji in een gesprek met de SER: “Op mijn 19e werd ik bedrijfsleider, op mijn 20e had ik al meerdere vestigingen onder mijn hoede – dat is echt heel jong voor zo’n functie.”
Je zou je kunnen afvragen of dit niet te snel was, weet Hajji: “Ik heb ook wel eens gedacht: ‘ben ik hiervoor wel de juiste persoon’, maar ik heb me daar niet door laten weerhouden.”
Terecht, want de snel stijgende lijn wist Hajir Hajji succesvol voort te zetten. Ze bekleedde steeds meer, en hogere, managementposities binnen het bedrijf. Zo vervulde ze de rol van Director Store Operations, waarin ze verantwoordelijk was voor winkeloperaties en de internationale uitbreiding. Deze functies legden de basis voor haar uitgebreide kennis en inzicht in zowel de operationele als strategische aspecten van de detailhandel.
Commercieel directeur
In de jaren voorafgaand aan haar benoeming tot CEO bekleedde Hajji de rol van commercieel directeur. In die functie was ze eindverantwoordelijke voor de wereldwijde inkoop, marketing, en duurzaamheid. Haar aanpak sluit aan bij de missie van Action missie om een klantgerichte en duurzame groei na te streven.
Onder haar leiding focust Action zich op het versterken van de digitale infrastructuur en het uitbouwen van duurzame initiatieven. Dit komt tot uiting in de implementatie van milieuvriendelijke strategieën, zoals het verbeteren van productkwaliteit en het verduurzamen van logistieke processen.
Hajji’s promotie naar de rol van CEO werd gezien als een natuurlijke stap binnen de organisatie, waar haar toewijding en leiderschap goed worden gewaardeerd. Haar visie bouwt voort op de sterke cultuur en waarden die Action kenmerken. Inmiddels speelt ze een centrale rol in het vormgeven van de toekomst van het bedrijf.
Met haar benoeming ging Action een nieuwe fase van ontwikkeling in, met verdere groeiambities in nieuwe en bestaande markten. Zo blijft het bedrijf, dat inmiddels duizenden winkels heeft in Europa, werken aan uitbreiding terwijl het focust op digitale en duurzame vooruitgang.
Tussen de mensen
Ondanks haar hoge positie is Hajji altijd erg down-to-earth gebleven. Dat blijkt onder meer uit het feit dat ze geen eigen kantoor heeft. “Ik zit eigenlijk altijd op de tweede etage van ons kantoor. Daar zit ik tussen de inkopers. Dat is leuk, want daar hoor ik iedere dag alle praktische voorbeelden voorbij komen”, vertelt ze.
Ze kan zich niet voorstellen het ooit anders te doen: “Je kunt alleen succesvol zijn als je samenwerkt en de goede mensen om je heen verzamelt”, vertelt ze in een interview.
Trouwens, ook al is ze directeur van de Action, als ze de winkel binnenkomt is ze hetzelfde als elke andere Nederlander: “Heel erg, ik kan geen winkel in of ik moet er iets kopen.”