Geert-Jan van der Snoek is geen onbekende in de zakenwereld. Hij is vooral bekend als lid van de raad van bestuur van Lefebvre Sarrut in Parijs, CEO van Sdu in Nederland en managing partner van Merx Enterprises. Maar ook is hij Commissaris bij meerdere (internationale) organisaties, waaronder AICoalitie4NL (het publiek/ private AI-fonds van Nederland), VNONCW, NLDigital, Juris GmbH, Stichting Koninklijke Defensiemusea, Pure Green Agriculture Inc.). Eerder was hij ook betrokken als CEO bij Software bouwer Breens Network, Telegraaf Media Groep, NDC mediagroep, Sky Radio Group en enkele andere commissariaten in de media, IT en sustainability sector. Zo is hij via H2FUEL Systems betrokken bij de versnelling van de energietransitie, met behulp van een vaste vorm van waterstof. Tevens is hij actief als vrijwilliger bij NLGroeit, HartslagNU en enkele andere maatschappelijke stichtingen.
Met al die ervaring is het geen wonder dat de trouwe luisteraar van Business News Radio (BNR) Geert-Jan van der Snoek zal herkennen van het Ondernemerspanel van BNR Zakendoen, dat elke vrijdag wordt uitgezonden.
Minder bekend is dat de carrière van Van der Snoek in het begin een heel andere koers volgde. Het kiezen van een studierichting in de jaren ’80 was een grote uitdaging. “In die tijd lagen de banen niet voor het oprapen, en ik wist ook niet welke studie ik leuk vond. Maar ik deed veel aan teamsporten en vond watersport leuk. Zo kwam ik uit bij de Koninklijke Marine. Daar werk je in een internationale team setting met gemotiveerde en zeer loyale teamleden en collega’s. Je krijgt een uitstekende opleiding en snel verantwoordelijkheid. Daarnaast is de wereld je werkterrein met alle verschillende culturen en uitdagingen die daarbij horen.”
Kritisch en loyaal
Naast zijn officiersopleiding bij de Koninklijke Marine studeerde Geert-Jan van der Snoek af aan de Rijksuniversiteit Groningen als bedrijfskundig-juridisch generalist. Uiteindelijk diende hij twaalf jaar bij de Koninklijke Marine. In die jaren ontwikkelde hij eigenschappen die hij heeft meegenomen naar de corporate wereld. Van der Snoek: “Je bent altijd onderweg, telkens met een team gemotiveerde collega’s, steeds naar de volgende missie. Je komt in een totaal onbekende setting en moet je redden met de skills, als team, die je op dat moment beschikbaar hebt. Dus werk je als team. Altijd kritisch, altijd loyaal.”
Bij de Koninklijke Marine heeft hij geleerd dat continu educatie en training belangrijk is en stimulerend werkt. Na zijn periode bij de Koninklijke Marine heeft hij een educatie pad gerecreëerd van ‘permanente educatie’ via de programma’s bij onder andere London Business School, INSEAD, Singularity University, Nyenrode Universiteit en Amsterdam Institute of Finance. Daarnaast doceert hij vaak als gastdocent aan Nederlandse onderwijsinstellingen op het gebied van post merger integraties, maar ook steeds meer op het gebied van digitale strategie, transformatie en Artificial Intelligence (AI en data).
In het diepe
Bij Nolan Norton & Co. werkte hij mee aan strategie en transformatie opdrachten in de financiële- en technologiesector. Hij begon, geholpen door zijn tijd bij de Marine en zijn bedrijfskundige/juridische achtergrond, direct als consultant. Al snel ging hij door de verschillende functies. “Gooi me maar in het diepe en samen met het team bewijs ik het wel.” Nolan Norton & Co voelde dan ook als een warm bad van herkenning na de Koninklijke Marine. Toegewijde teams die elkaar dag-en-nacht steunden en ook veel leuke activiteiten samen ondernamen.”
Werkend voor KPMG was Van der Snoek verantwoordelijk voor de Technologie, Media en Telecom (TMT) sector als geheel, in een tijd dat bedrijven op grote schaal kennismaakten met nieuwe technologieën als internet, ERP systemen en de eerste digitale stappen zetten. Dat maakte het voor hem zeer interessant. Er was een hele nieuwe ontwikkelingsroute mogelijk.
Hij realiseerde veel nieuwe opdrachten en sloot ze, samen met vaak multidisciplinaire (internationale) teams, met succes af. Dit leidde vaak tot vervolgvragen of mooie verwijzingen. Hij blikt terug op enkele van zijn successen en noemt het werk bij SFB, Veronica en Getronics als voorbeelden van enorm uitdagende en mooie opdrachten. “Dat waren mega complexe verandertrajecten waarbij op veel verschillende borden moest worden geacteerd, onder hoge spanning en soms media-aandacht, met veel stakeholders binnen- en buiten deze organisaties.”
Hij vertelt over Getronics waar hij vanaf het begin betrokken was bij de overname en integratie van en met PinkRoccade en enkele andere onderdelen. Onder invloed van de markt en de ontwikkelingen in het bedrijf moest Getronics daarna verder consolideren. Tot slot werd het resterende bedrijf overgenomen door KPN.
Maar ook de opdrachten in Nederland en Denemarken bij de FM-radio frequentie veilingen waren toonaangevend. De eerste grote veiling van FM-frequenties vond plaats in 2003, waarbij commerciële radiozenders in Nederland nieuwe frequenties konden verwerven. “Er werd door de overheid € 276M opgehaald ten koste van de commerciële radiostations. Ik was toen betrokken bij alle veranderingen rondom Radio Veronica. De eerste FM-frequentie veiling heeft geleid tot een kaalslag in het landschap van commerciële radiostations: de kwaliteit ging initieel achteruit en enkele stations haalde het financieel niet.” In de latere FM-veilingen en verlengingen heeft Van der Snoek voor meerdere stations een rol gespeeld. Hierover heeft hij ook over gepubliceerd: “Tijd om te kiezen, een verkenning van het Nederlandse radiolandschap een jaar na de frequentieverdeling”, oktober 2004).
Hij noemt nog enkele andere grote projecten, waarbij opvalt dat de ene opdracht nog mooier is dan de andere. Zit er een rode draad in? Van der Snoek: “De complexiteit en uitdaging. Je eindigt in een heel andere wereld dan waar je begon, samen met een mooi en toegewijd team. Ik heb alle digitale bewegingen meegemaakt sinds Nicholas Negroponte zijn bekende boek ‘Being Digital’ schreef. Het ging over toen nog volstrekt onbekende digitale technologieën en hun mogelijke toekomst. De vergelijking met de huidige ontwikkelingen rondom AI zijn frappant.”
Van papier naar digitaal
Tegenwoordig houdt Geert-Jan van der Snoek zich nog steeds bezig met digitaliseringstrajecten, maar is hij vooral bezig met AI. Hij merkt op dat de AI-ontwikkelingen vaak initieel weerstand oproepen. In het begin willen mensen hetzelfde blijven doen, maar op een ander medium, terwijl de processen anders zijn. “Het is echt anders, wezenlijk anders. Het proces zit anders in elkaar. Dat moet je ten volle benutten. AI is geen tooltje of software oplossing, het is een technologie onder onze meer gestandaardiseerde en automatische (bedrijfs)processen, waardoor juist ook meer ruimte en tijd ontstaat om relevante menselijke kennis (Human Intelligence) toe te voegen en ons verder te ontwikkelen en innoveren.”
Zo is het schrijven van een artikel heel anders geworden door de komst van de digitale mogelijkheden (en vooral de wijze waarop de kennis bij de lezer komt en wordt gebruikt), dan het schrijven voor een papieren krant, artikel of boek. “Nu ziet iedereen dat het echt anders is. Een digitaal artikel schrijven is wat anders dan een klassiek artikel voor een boek, magazine of krant. Het is niet dat het papieren product helemaal verdwijnt, maar het aandeel wordt veel minder. Door gebruik van AI technologie wordt het publiceren van kennis en informatie niet alleen een verregaand digitaal proces, maar ook het gebruik, en de inzet, van informatie wordt door AI wezenlijk anders. Het is na de komst van de computer en het internet wederom een revolutionaire stap en niet evolutionair.”
Bij alle (professionele) organisaties waar Geert-Jan van der Snoek bij betrokken is, streeft hij om naast de traditionele winstgevende producten te streven naar een versnelde en verregaande digitalisering, ondersteund door AI-technologie. “Uiteindelijk is werken met digital en AI één ding: dat is data. AI draait om het optimaal benutten van datamodellen. Het gaat om tijd en ruimte vrij te spelen voor het gebruik van Human Intelligence op die plekken waar juist de mens het verschil kan maken. Menselijke kennis is essentieel om AI op een effectieve, verantwoorde en ethisch verantwoorde manier te gebruiken en onszelf door te ontwikkelen.”Van der Snoek weet wat hij te bieden heeft. Zoals een kapitein een schip tussen de zandbanken door stuurt, loodst hij bedrijven door woelige wateren. Hij richt zich minder op startups, maar op bedrijven die al wat langer bestaan. “Mijn skillset kun je beter kwijt in bedrijven die langer bestaan of de middelen hebben om een verandering daadwerkelijk door te voeren en partnerships te bouwen. Ik zet met het team een duidelijke koers uit. Vervolgens probeer ik om met het team om alle obstakels heen te manoeuvreren. Bijtijds – en continu- bijstellen, keuzes maken en focus houden, zodat je niet elke keer tot stilstand komt maar juist een stapje verder komt. Ik hou me daarom graag vast aan de uitspraak: The future is not what will happen, but what we will do today (Henri Bergson).”